کدام را انتخاب می کنید؟استقلال یا دلار؟+ جدول کدام را انتخاب می کنید؟استقلال یا دلار؟+ جدول
تاریخ : سه شنبه 18 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

 

کدام را انتخاب می کنید؟استقلال یا دلار؟+ جدول

خاورمیانه - مصری ها حفظ استقلال را به دریافت کمک مالی از امریکا ترجیح می دهند.

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ از هر 10 مصری 7 نفر در ماه دسامبر سال 2011 میلادی با ادامه کمک های امریکا به این کشور مخالفت کردند. همین میزان هم مخالفت خود را با کمک مستقیم امریکا به نهادهای اجتماعی و مدنی اعلام کرده اند. این مخالفت مردمی که انقلاب مصر را شکل دادند با کمک های امریکا می تواند چالشی جدی در برابر پارلمانی باشد که نخستین انتظار رای دهندگان از آن بهبود شرایط اقتصادی است. مصر یک سال پس از انقلاب با بیشترین مشکلات اقتصادی و افت سطح زندگی عمومی دست و پنجه نرم می کند.این بی ثباتی سیاسی مولود بالا رفتن نرخ بیکاری در مصر شده و پرداخت حقوق کارمندان را هم با چالشی جدی مواجه کرده است.


 

پیش از این در ماه ژانویه سال جاری میلادی یک مقام ارشد امریکایی در حاشیه نشست اقتصادی داووس در سوئیس اعلام کرده بود که دولت باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده قصد دارد برای احیای اقتصاد مصر پس از روزهای برکناری حسنی مبارک و تجربه انقلاب در این کشور به مصر کمک های مالی قابل توجهی بکند. کنگره امریکا کمک 1 میلیارد دلاری به ارتش را تصویب کرده و مساله کمک اقتصادی 250 میلیون دلاری به قاهره هم مهر تصویب را دریافت کرده است. البته امریکایی ها پیش شرط هایی را به این کمک های مالی الصاق کرده اند که یکی از آنها بحث به رسمیت شناخته شدن معاهده کمپ دیوید توسط دولتمردان جدید مصر است. برخی فعالان انقلابی مصر اعتقاد دارند که این پیش شرط ها استقلال مصر را زیر سوال می برد.


مصری ها به دریافت کمک از کشورهای عربی بیش از غربی ها علاقه دارند. پیش از این رهبران شورای نظامی و سیاسی مصر با دریافت کمک مالی از صندوق بین المللی پول مخالفت کردند. در شرایطی که انقلابیون نتوانند اوضاع اقتصادی در مصر را بهبود ببخشند به زودی در گرداب سختی گرفتار خواهند شد. جذب سرمایه گذارهای خارجی نخستین اولویت دولت جدید است. 

مصری ها اخیرا نسبت به عدم دریافت کمک های مالی وعده داده شده از سوی دوستان عرب خود گلایه هایی ابراز داشته اند. به عنوان مثال عربستان وعده کمک 3 میلیارد دلاری را داده اما تنها 500 میلیون دلار را پرداخت کرده است. قطر نیز از وعده 3 میلیارد دلاری خود همین رقم 500 میلیون را به حساب مصری ها واریز کرده است. امارات متحده عربی هم تا کنون یک دلار هم از وعده 3 میلیارد دلاری خود را پرداخت نکرده است.

 




|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
موضوعات مرتبط: , , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید